VALORS

OBJECTIU DEL MES: setembre i octubre 2019

"TREBALLAR EN SILENCI"

Lectura proposada: conte popular xinès

Quatre monjos es van retirar a un remot monestir a la muntanya amb la finalitat de dedicar-se durant un temps a fer uns exercicis intensius de meditació i de recerca de les veritats supremes. Es van instal·lar en una ala del monestir i van demanar de no ser molestats durant set dies, ja que volien practicar de forma rigorosa i en silenci absolut. S'havien imposat el vot de silenci durant aquest període.

Es van reunir la primera nit a meditar. Estaven en un tranquil santuari i amb una agradable atmosfera espiritual, a la claror dels llums d'oli. Els quatre monjos es van seure en la postura adequada per a meditar. Els acompanyava un assistent que es faria càrrec durant aquells dies dels afers domèstics. Van passar dues hores. De sobte un dels llums d'oli va amenaçar d'apagar-se, i un dels monjos va dir:

- Assistent, estigues atent i no deixis que l llum s'apagui.

Aleshores un dels monjos va cridar-li l'atenció tot dient-li:

- No s'ha de parlar a la sala de meditació, i a més estam en vot de silenci durant set dies, no ho oblidis.

Indignat perquè dos dels seus companys havien trencat el vot de silenci, un altre monjo els va renyar:

- Ja n'hi ha prou!  No recordeu que hem fet vot de silenci?

Aleshores el quart monjo, desanimat, els va mirar i en veu baixa els va dir:

- Quina pena! Som l'únic que sap fer silenci.


ACTIVITATS:

1. Cerca una paraula que tengui el mateix significat que les paraules subratllades de la lectura.

2. On es varen reunir els monjos per fer meditació ? 

3. Què volien fer els monjos al monestir ?

4. Què vol dir "imposar-se el vot del silenci" ?

5. Anomena tres tasques que se considerin afers domèstics.

6. Com es diu la persona que s'havia d'encarregar dels afers domèstics ?

7. Quina durada estava previst que durassin els exercicis espirituals? Quin temps varen durar ?

8. Quin motiu va dur al primer monjo a rompre el silenci ?

9. Va aconseguir algun monjo respectar el vot de silenci ?

10. Resumeix amb un màxim de dues línies aquest conte popular xinès.

11. Què creus que ens pot ensenyar aquest conte? El podem aplicar d'alguna manera a la nostra classe?

12. Trobes que el silenci és necessari ? Per què ?


































Ei, ja tenim gairebé llest el projecte: "dones silenciades" divendres 8 de març inauguram. Vos esperam a l'escola. Veureu els nostres treballs...
* Hem treballat l'estudi de les dones silenciades, aquelles dones que haurien d'haver figurat a les enciclopèdies, als llibres de text, però que ningú coneix: Rosa Parks, Emmeline Pankhurst, Juana la Loca, Rosa Luxemburgo, Olympe de Gouges, Clara Campoamor....

      * Aquesta setmana estudiarem problemàtiques laborals de les dones, aprendrem com viven i treballen les anomenades "Trabajadoras del frío". També estudiarem uè va ser i que va suposar el moviment sufragista.
      


PUNTUACIONS OBTINGUDES
Estudi dones
màx. 15
Retrat dones
màx. 5
Entrevista
màx. 5
Problemàtiques
màx. 10
Exposició
màx. 5
Aina – Penélope 5 ---
5

5
8
5
Lluís- Josep- Pol 5 5  
5

5
8
5
Núria - Mª. Mar 8 7 5

5
8
5
Joan – Mohamed - Marcel 4

---
5

5 (J+Ma)
8 (J+ Ma)
5
Paula - Sol 7

7

5

5
8
5
Aina M. - Marina V. 5 8

5

5
8 (J+Ma)
5
Milo - Ricard 7

---
5

5 (R)
8
5
Alex - Marc 5 5
5

5
8
5
Lluc – Miquel V 3

3

5 (LL)

5
8
5
Joan Àngel - Martí - Rafel 5 --- 5

5
8
5
Joan Martí - Marina M. 5 --- 5

5

8

5


COMPRENSIÓ AUDIOVISUAL

 
1) Qui se trobava pel passadís al començament de la història ?
2) A què jugava na Maria amb els seus company abans de presentar-se el nou company ?
3) Què fan el dia que no surten al pati ?
4) Quins jocs fa na Maria amb el seu nou company ?
5) De què es disfressen al pati ?
6) Quin record agafa na Maria que després du a la seva munyeca ?
7) L'antic orfenat en què es converteix després ?
8) Què és un orfenat ?
9) Quina és la professió de na Maria quan es fa gran ?
10)  Quina és la vostra opinió sobre el curtmetratge ?
11) Per què el curtmetratge es diu CUERDAS ? 
      
. 
    UN DECÀLEG PER UNA MILLOR CLASSE

a) HEM D'ACCEPTAR MILLOR LES DERROTES EN EL PATI, EN ELS JOCS D'EDUCACIÓ FÍSICA. Les derrotes no són més que lliçons per créixer i afrontar correctament els disgusts, les adversitats de la vida etc...

b) ENS CAL ACCEPTAR MILLOR ELS GRUPS DE TREBALL. A casa convidam qui volem, a passejar hi anam amb qui ens ve de gust però a l'escola tots som companys i no és correcte mostrar preferències.

c) HEM D'EVITAR LA COMPETITIVITAT MALSANA, aquella que passa per alegrar-nos de guanyar a un altra persona, la competitivitat i el progrés és de cada un.

d) HEM DE RECONÈIXER AMB DIGNITAT LES ERRADES, MALES ACTITUDS, reconèixer-ho ens farà reflexionar per no repetir-ho, negar el que hem fet malament no ens farà millors personetes davant els altres.

e) HEM DE SABER ACCEPTAR ELS ÈXITS DELS ALTRES, si avui no he estat jo el que ha tengut èxit potser ho seré demà, o al manco ho intentaré; però he de felicitar al company-a que avui ha fet una bona pregunta, ha tengut una bona actitud, s'ha esforçat etc...

f) HEM D'APRENDRE A TOLERAR MÉS ELS ALTRES, hem d'aprendre a posar el filtre i passar d'allò que no és realment important, només així evitarem ficar-nos en embolics i baralles inútils que no ens duen enlloc.

g) HEM D'EVITAR JOCS PERILLOSOS, que puguin posar en perill altres companys.

h) HEM D'EVITAR EL RENOU I TREBALLAR EL SILENCI.

i) HEM D'INTENTAR DE DIR ALLÒ QUE ÉS BO DE LES PERSONES, TOTS TENIM COSES BONES I COSES A MILLORAR, quan gratuïtament insultam o feim comentaris despectius cap a algun company no hi guanyam res, únicament ens cercam problemes.

j) HEM D'ESCOLTAR I APRECIAR LES IDEES DELS ALTRES, no sempre les nostres són les millors.